Wat is SEO

Wat is SEO

Wat is SEO

Je zal er vast wel eens over gehoord hebben of je komt op deze pagina omdat je precies wilt weten wat SEO is. SEO betekent Search Engine Optimization en wordt voornamelijk gebruikt om een website hoger in Google te krijgen op bepaalde zoekwoorden. In dit artikel proberen wij je niet alleen uit te leggen wat SEO is maar ook hoe je dit eventueel zelf kan gaan doen.

Wat zijn zoekwoorden of keywords

Allereerst zullen wij je uitleggen wat zoekwoorden exact zijn. Zoekwoorden (ook wel keywords genoemd) zijn woorden waar jij en ik op zoeken in een zoekmachine als Google, Bing of Duckduckgo. Voor het voorbeeld houden we Google als standaard aan. Stel als wij zoeken naar ‘Online marketing Hardenberg’ zal Google de meeste relevante websites voor jou opzoeken en deze weergeven in een ranglijst. Hierbij zullen de meest relevante webpagina’s bovenaan komen te staan en de minst relevante pagina’s helemaal onderaan, of zelfs op pagina 2, 3 etc. En hier wil je juist niet staan.

Het principe achter SEO

SEO kost tegenwoordig een stuk meer tijd en energie dan wat het voorheen kostte. In de begindagen van het internet en zoekmachines zoals Google was het principe achter SEO heel simpel; Zorg dat je heel veel (voor jou) relevante zoekwoorden op elke webpagina hebt staan. De zoekmachines van voorheen deden niet meer dan het tellen van relevante zoekwoorden op een pagina. In de praktijk zetten veel webpagina’s dan ook onzichtbare tekst op de pagina, zodat je als bezoekers niet zag dat er flink ‘gespamd’ werd maar zoekmachines zoals Google indexeerden die pagina’s wel als zeer relevant. Wat automatisch betekende dat die pagina’s hoog in Google stonden.

Het huidige speelveld rondom SEO

Zoals gezegd kost het tegenwoordig een stuk meer tijd en energie om jouw website hoog in Google te laten terugkomen. De belangrijkste onderdelen van het hedendaagse SEO even op een rij:

  1. Zoekwoorden onderzoek
  2. Vriendelijke URL-linkjes
  3. Content SEO
  4. Het gebruik van kopteksten
  5. Meta beschrijvingen
  6. Backlinks (linkbuilding)

Deze week behandelen we alleen nummer 1; Zoekwoorden onderzoek. Waarna we wekelijks één onderdeel uitlichten.

Zoekwoorden onderzoek (keyword research)

Wat is het doel van zoekwoorden onderzoek?  Eigenlijk is dit heel simpel, jij wil weten waar jouw doelgroep naar zoekt, die wil jij namelijk bereiken. Als jij een lijst hebt met zoekwoorden, dan is het uiteindelijk gemakkelijker om onderwerpen te bedenken en daarmee relevante teksten te schrijven.

Hoe ga je te werk?

Allereerst stel je een lijst met onderwerpen op die te maken hebben met jouw markt, bedrijf of niche. In het geval van mijn onderneming zijn dit; Online Marketing, Social Media, Webdesign,  SEO, SEA, Linkbuilding enz.

Vanuit daar ga je ‘Googelen’, dus zet de verschillende termen in de zoekbalk en bekijk wat voor suggesties Google jou geeft om de zoektermen wat relevanter te maken.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Wat is SEO

In de bovenstaande afbeelding zie je een voorbeeld omtrent Social Media, nu weet ik dat het woordje ‘Marketing’ er eventueel achter kan. Zorg dat je vanuit hier een 4-tal zoekwoorden vergaard heb. Vul deze daarna nog een keer in Google met het suggestiewoordje van Google. Zoals je kan zien in de afbeelding hieronder geeft Google nogmaals een suggestie om de zoekterm relevanter te maken.

Nu hoor ik je denken; ‘Worden de zoektermen nu niet veel te lang?’. Ik kan je geruststellen, dit is niet geval. Zoekmachines kunnen woorden onderscheiden van hele zinnen en daardoor zijn deze zogenoemde long tail zoekwoorden alleen maar beter en relevanter om meer bezoekers naar jouw website brengen.

Volume checken van deze zoekwoorden

Nu je een lijst hebt van zoekwoorden is het belangrijk om deze zoekwoorden te controleren op volume. Als hier niet voldoende op gezocht wordt, heeft het natuurlijk ook geen zin om deze te gebruiken jouw teksten.

Een tool die veelgebruikt wordt door Online Marketeers is de Google Keyword Planner of de Google Zoekwoordplanner. Dit geef je een schatting per zoekwoord in hoeverre er per maand op gezocht wordt. Dat is niet het enige wat van belang is, daarnaast moet je ook kijken naar de mate van concurrentie. Wordt er veel gezocht op een zoekwoord maar is de mate van concurrentie hoog? Dan kan het slimmer zijn om je te richten op een zoekwoord met iets minder volume en een lagere mate van concurrentie.

Hieruit komt dus de uiteindelijke zoekwoordenlijst die jij kan gebruiken om blog-post, artikelen en handleidingen te schrijven. Wil jij je hier op gaan richten, dan kan het slim zijn om bijvoorbeeld een Excel bestand aan te maken en hier de zoekwoorden te gaan beschrijven. Hou daarna elke week bij hoeveel bezoekers jij op je website hebt.

Dit was deel 1 van ‘Wat is SEO’. Volgende week een ander onderdeel waarin we beschrijven hoe je URL’s zo ‘zoekmachine vriendelijk’ in moet gaan richten en wat Meta omschrijven zijn.

Benieuwd naar wat ik voor jou kan betekenen?

Klik dan op de onderstaande knop om naar mijn diensten te gaan, of neem direct contact op door naar contactformulier te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Start a Conversation

Hi! Click one of our member below to chat on Whatsapp

Bram Reints

Bram Reints

Hallo!

offline