App Marketing

smartphone app marketing overijssel hardenberg


Indien jij één or meerdere apps hebt die niet of nauwelijks van de grond komen op de Apple App Store of de Google Play Store, kan het zijn dat je één of meerdere prestatie-indicatoren niet volledig op niveau hebt. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Een app is niet bekend genoeg, spreekt niet de juiste doelgroep aan of er moeten een aantal aanpassingen gedaan worden in de app zelf zodat het allemaal een stuk beter loopt voor de eindgebruiker.

Door mijn ruime ervaring met games & apps kan ik jou helpen bij deze zaken. Ik ga met jou zitten om zoveel mogelijk informatie te krijgen over de app, wat jou visie’s en missies zijn met kijk op de app en wat het uiteindelijke doel is. Met deze info ga ik aan het werk om een volledige analyse uit te voeren waarna er een duidelijk, specifiek en concreet plan samengesteld gaat worden. Pas nadat jij akkoord hebt gegeven ga ik ook daadwerkelijk aan de slag, waar er op korte termijn vaak al een heel stuk verbetert kan worden.

Waar kijk ik naar?

Om toch even een kleine uitleg te geven over de wereld van app-marketing, zal ik hier een aantal kpi’s (prestatie-indicatoren) aangeven om te laten zien waar ik naar kijk als marketeer.

App Stores; Om jouw doelgroep zo goed mogelijk aan te spreken, is het belangrijk om op de juiste apps store te gaan zitten. Natuurlijk heb je de 2 grote, Google Play Store en de Apple App Store. Maar naast deze app stores zijn er nog een aantal anderen die wellicht interresant kunnen zijn voor jouw doelgroep. Waarom zou je je niet zo breed mogelijk inzetten op verschillende app stores?

Retentie; Om gedownload te kunnen worden moet jij zo hoog mogelijk geplaatst zijn met jouw app(s) op de verschillende app stores. Dit heeft te maken met verschillende factoren en retentie is er hier één van. Retentie houdt in dat dit iets is waarmee wij kunnen meten hoeveel terugkerende gebruikers jij hebt, zelfs Google en Apple kijken hier goed naar om de hoogte van jouw app te bepalen op de app stores.

User Duration; Wederom een belangrijke, als de meeste bezoekers van jouw app binnen een aantal seconden weer weg zijn kan dit een aantal dingen betekenen. 1: Jouw app werkt niet goed op verschillende devices. 2: Jouw app is niet interresant genoeg voor de doelgroep of 3: De indeling van de app, waar de bezoeker als eerste terecht komt, moet anders. Als je de retentie en de user duration op een hoog niveau hebt relatief naar het type app wat jij aanbiedt, is de kan zeer groot dat jouw positie op de verschillende stores een stuk hoger zal gaan worden.

Conversies; Bied jij in-app aankopen aan? Dan wil jij natuurlijk dat deze zoveel mogelijk gekocht worden en je ook zoveel mogelijk terugkerende kopers hebt met een hoge gemiddelde orderwaarde. Dit zijn zaken die interresant zijn voor de app stores omdat zij elk een percentage per aankoop krijgen. Dus hoe hoger jouw conversie-percentage zijn en hoe hoger jouw verkopen zijn, hoe makkelijker het voor jouw app wordt om hoger in de zoekresultaten te verschijnen.

Dit is maar een greep uit de verschillende kpi’s waar ik naar kijk om te bepalen hoe wij de app gaan laten groeien. Heb jij nou nog een aantal vragen? Neem gerust contact met mij op door bovenaan de website op de telefoon icon te klikken of een contact formulier in te vullen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Start a Conversation

Hi! Click one of our member below to chat on Whatsapp

Bram Reints

Bram Reints

Hallo!

offline